S.O.S. Caramel


20140213-122609.jpg

In ultima vreme am discutat cu mai multe persoane despre papica, bucatareala si retete. De fiecare data am fost intrebata daca mi se intampla sa nu-mi iasa o reteta din prima. “Evident ca se intampla sa nu-mi iasa din prima multe retete”, fu raspunsul meu. Si facatura domne’! Coincidenta sau nu, imediat dupa asta, in pregatirile frenetice pentru petrecerea minunii (Charlie, nepotica mea) am ratat caramelul. Si nu o data, ci de patru ori! Consecutiv. Drama in bucatarie! Dupa zece minute de “respira-expira” si cateva “whoosa”, da-i cu Ramsey. Da-i cu Jamie, da-i cu Martha. Adi Hadean, Laura Adamache si alte bloguri de capatai, doar mi-a iesi si mie caramelul (cu care n-am mai avut certuri atat de serioase pana in acel moment fatidic). Intr-un final am triumfat.

Aseara m-am vazut nevoita sa reiau operatiunea. Cu inima stransa si un pic de morcoveata, mi-am facut curaj si m-am apucat de treaba. “Hai Corina, ca poti! Caramelul a fost intotdeauna prietenul tau, te-a ascultat cand il rugai sa se faca frumos si bun.” Îhî, vezi sa nu! Prima incercare, rateu major. Si da-i din nou cu bloguri si retete. A doua incercare, la fel de rateu. Bucataria era deja invaluita in pomeniri si cuvantari care mai de care mai neortodoxe, caramelul praf si moralul meu la pamant! Printre lacrimi si sughituri, imbarbatarile lui Codrin, juraminte ca nu ma mai apropii de oale cat traiesc eu si vreo trei tigari sudate, am decis: “Nu-i posibil asa ceva! Cum? Sa nu fiu in stare sa fac un amarat de caramel? Nu-mi iese dupa cum zic altii? Nu-i nimic. O sa-mi iasa dupa cum zic eu!”

Si uite asa, a treia incercare a fost incununata cu succes. L-am facut dupa cum am crezut eu si… am crezut bine! Totul s-a legat frumos, sosul a avut consistenta corecta. Gustul, foarte bun! Bucuria nemarginita si self-esteemu’ recuperat.
Si pentru ca sharing is caring, azi impart cu voi reteta mea de caramel. Se face usor si garantez ca o sa va placa la nebunie. Daca nu, insist sa aruncati cu el dupa mine! 🙂

Inainte de toate, va recomand sa folositi o oala de inox si o spatula neaderenta (de silicon), ca munca sa va fie usurata considerabil. Apoi, aveti nevoie de:

– 100 gr zahar
– 1 lingurita de suc de lamaie
– 3 linguri de apa
– 35 gr de unt (la temperatura camerei)
– 5 linguri de smantana (de calitate, minim 32%)
– esenta de vanilie (optional)

Cum si ce se intampla, voi incerca sa explic in cele ce urmeaza cat mai amanuntit:

1. Punem zaharul, apa si sucul de lamaie in oala de inox, la foc mediu. Amestecam din cand in cand, pana in momentul in care tot zaharul s-a topit.

2. Curatam cu grija peretii de la oala, asigurandu-ne ca nu mai raman cristale de zahar pe margini.

3. Dam focul pe mic si lasam siropul sa fiarba (amestecand ocazional) aproximativ 10 minute. In acest timp, siropul va trece prin mai multe etape, pana sa ajunga in varianta finala, cea de care noi avem nevoie.
Imaginea urmatoare cuprinde poze facute in timpul fierberii, in diferite stadii.
*este foarte important sa nu lasam siropul prea mult pe foc pentru ca se va arde. Si nu-i bine! Iar dam rateu 🙂

20140213-122732.jpg

4. Dupa aproximativ 10 minute sau cand siropul de zahar devine auriu deschis (poza 3), oprim focul si adaugam untul. Amestecam pana cand acesta se topeste complet.
*diferenta de temperatura dintre unt si siropul de zahar fiind una relativ mare, amestecul se va intari in prima faza. Nu va panicati. N-ati gresit cu nimic. Continuati sa amestecati, pana cand totul devine omogen.
** daca va hotarati sa folositi esente sau arome, acum este momentul sa le incorporati.

5. Adaugam treptat smantana si amestecam pana cand obtinem un sos de consistenta dorita.
* sosul de caramel se intareste pe masura ce se raceste. Daca il vreti mai curgalet, cresteti cantitatea de smantana. Daca il vreti mai rigid, scadeti cantitatea de smantana.

6. Rezultatul final ar trebui (daca au fost respectati asa cum trebuie pasii) sa fie o dragalasenie de caramel. Perfect pentru checuri, smuffini sau inghetata de vanilie (drooling).
* se pastreaza la frigider, intr-un recipient etans (de preferabil din sticla). Timp de doua saptamani este valabil. Asta daca va tine atat 😀

20140213-122841.jpg

Pentru mine, caramelul a fost o lectie. O readucere aminte. A gresi e omeneste. Doar din greseli inveti. Cresti. Evoluezi. Te perfectionezi. Devii mai bun. Mai intelept. Greseste si invata ceva din asta!

20140213-122943.jpg

Va pup, o zi faina! 🙂

