Grisine si Sarbatori


20140114-140341.jpg

1,4 kg. Daca e sa pun in balanta atrocitatile culinare pe care le-am savarsit in “perioada magica”, nu-i chiar atat de grav. Si, credeti-ma, am bagat! Cu nesimtire. Ca n-ai cum altfel. Cand sub ochii tai se intind mese peste mese, salate, ciorbe, fripturi si prajituuuuuri! La inceput, te lupti! Iti tot repeti ca trebuie sa fii cumpatat, sa gusti cate putin din fiecare, sa nu te lasi prada instinctului de-a infuleca pana si fata de masa. Dar, pe masura ce incepi sa gusti (cu cumpatare) ba din salata de icre, ba din carnacioru’ afumat sau din painea proaspata, ceva se intampla. Inevitabil ajungi sa te indopi. Cu de toate, cat pentru un an intreg!
Ajuns acasa, te-apuci si rascolesti tot, in speranta unui colebil. Poate un triferment sau un carbune medicinal. Doar doar, ti-o fi mai bine. Te juri ca nu mai mananci nimic niciodata, ca nu te mai apropii in viata ta de nici o oala dar, determinarea piere a doua zi, cand sub ochii tai se intinde o alta masa, in casa altor prieteni/rude, cu alte bunatati.

Trecand asadar prin chinurile de mai sus (plus un kil jumate) va dati seama ca eu, personal, nu am facut mare lucru prin bucatarie in perioada asta. Avand frigiderul plin ochi, aventura din bucatarie s-a rezumat la niste grisine, 2-3 biscuiti si bineinteles smuffini. Dar printre mancat, lenevit grav si somn mult, am crescut considerabil lista cu retete “musai de facut”. Asadar, in viitorul apropiat o sa avem multe retete minunate. Intre timp, va zic despre grisinele cu gris. Reteta e noua, am testat-o de Craciun. Au iesit foarte bune. Excelente pentru rontaiala!

20140114-140603.jpg

Ingrediente (aproximativ 25 de grisine lungi)

– 300 gr faina
-15 gr drojdie proaspata
– 70 gr gris
– 50 gr unt/untura
– 1 lingurita de zahar
– 2 linguri ulei de masline
– 120 ml apa calduta (in functie de aluat)
– condimente la alegere: eu am folosit negrilica, seminte de in, seminte de mac, fulgi de chilli, fasii de sunca afumata si cascaval, sare grunjoasa neiodata, busuioc, oregano, fulgi de usturoi.

Instructiuni

1. Amestecam drojdia cu zaharul si cu o lingurita de faina. Adaugam 20-30 ml de apa calduta si lasam amestecul la dospit cca. 10 minute.

2. Intre timp, intr-un bol incapator turnam faina si grisul. Peste, punem untul si uleiul de masline. Framantam cu mana pana cand untul este incorporat in faina.
*Procedeul este identic cu cel pe care il foloseau mamele noastre atunci cand framantau aluatul cu untura.

3. Dupa ce drojdia a dospit, o adaugam in bol. Apoi apa. Si sarea. Framantam pana cand obtinem un aluat elastic, cu bule de aer. Lasam aluatul la dospit cam 45 de minute.

4. Ne mai ramane de rulat grisinele, de uns o tava cu unt si de tapetat cu gris. Ornatul grisinelor este dupa pofta inimii. La cuptor le tinem pana se rumenesc, la o temperatura medie, vreo 30 de minute.

Bine v-am regasit! Sa aveti un an bun, darnic, cu reusite si multa sanatate!

20140114-140717.jpg

