Placinta cu prune


20130930-130024.jpg
Cum e toamna deja de o luna si prunele bistrite sunt pe la toate colturile nu puteam rata ocazia de a face o placinta cu prune old school. Anul acesta am gasit pana si in piata in Cluj niste prune foarte bune si aromate, spre deosebire de anii trecuti. Ceva s-a intamplat de-au iesit prunele atat de crocante, de carnoase si super juicy :)))

La inceputul lui septembrie am mancat la buna-mea de la Raturi, super placinta cu prune facuta de ea. Buna-mea are o serie de retete pe care ni le facea cand eram copii. Mancarurile copilariei noastre. Mancaruri pe care si astazi le recunosc doar dupa miros. Retete vechi, transmise din generatie in generatie, cu ingrediente din gradina proprie, de care bunica are grija de dinainte sa ma nasc eu. Desi obiceiurile mele culinare actuale sunt total diferite fata de cele existente in familia mea, recunosc: nu o sa ma pot abtine vreodata de la pancovele ei pufoase, placinta cu branza si marar si renumitele “croampe cu zama”. Nu era duminica in care ea sa nu faca sarmale si iarna pregateste intotdeauna ghinuse (o mancare traditionala care se prepara in stomac de porc). Preferata mea! Yum!!!!

Cum saptamana trecuta am fost la Bins cu treburi, am dat o fuga si in gradina bunicii. Ca de fiecare data, ne-a primit cu bratele deschise si cu inima plina de iubire “Ati venit si pe la mine! Dumnezeu sa va ajute si sa va pazeasca copii mei. Sa fiti intotdeauna buni si cinstiti si sa va mai aduceti aminte si de baba asta batrana din cand in cand.” Astea sunt vorbele cu care ne-a intampinat. Si in timp ce ne umplea plase intregi cu dovlecei, ardei, rosii, pere, struguri, prune, mere gutui, nuci, oua de casa, conopida si cartofi, alergand prin gospodarie de colo-colo, vorbele ei mi-au ramas intiparite in minte: “Copii mei frumosi, sa stiti ca daca eu am, o sa aveti si voi!”

Am plecat de acolo fericiti, recunoscatori si cu portbagajul incarcat de bunatati. Vineri a fost ziua ei de nastere si placinta asta cu prune este pentru ea. La multi ani femeie frumoasa! Mama, bunica si strabunica. Iti multumim pentru toata iubirea si grija pe care ne-o porti. Sa iti dea Dumnezeu putere si sanatate. Si noua, minte, ca sa te putem face mandra de oamenii care am ajuns! Placinta asta cu prune e pentru tine. Te iubesc!

Ingrediente

Reteta este ochiometrica. Este prima reteta la care nu o sa dau cantitati exacte pentru ca sunt irelevante. Pot sa va zic, in schimb, ca dintr-un kg de faina ies cam zece placinte mari. Si prunele sunt in functie de preferinte. Eu am folosit un bol mare de prune, pentru ca noua placinta ne place cu multa, multa umplutura.
Pe langa faina si prune mai avem nevoie de:
– 1 ou pt aluat + 1 ou pentru uns
– 1 cub de drojdie
– 100 ml de lapte
– 100 ml de smantana
– magiun (optional)
– 150 gr zahar brut
– putin gris pentru presarat

Cum procedam:

1. Frecam drojdia cu o lingurita de zahar pana cand acesta este topit, adaugam doua linguri de faina si cei 100 ml de lapte caldut. Lasam la dospit 15-20 de minute.

2. Intr-un bol separat cernem faina, presaram putina sare si niste zahar, adaugam oul batut si mixtura de drojdie. Framantam aluatul pana devine elastic si nu se mai lipeste de maini. Dupa ce e gata, il lasam la dospit aproximativ o ora.
*daca aluatul este bine facut, in acest interval de timp, o sa isi dubleze dimensiunile. Al meu a iesit atat de frumos incat nu m-am putut abtine sa nu ii fac o poza si sa ma laud cu el 😛

20130930-130309.jpg
3. Dupa ce aluatul este pregatit, il intindem pe masa de lucru si dupa inca o tura zdravana de framantat il impartim in bucati egale (cam 8-10 bucati imi ies mie de obicei dintr-un kg de faina).

4. Intindem cu sucitoru’ foi subtiri de aluat, pe care le umplem in aceasta ordine cu urmatoarele ingrediente:
– un strat subtire de magiun intins pe toata suprafata foii de aluat
– apoi pe mijloc punem prunele spalate si fara samburi
– peste prune punem doua linguri de smantana
– peste smantana presaram putin zahar si gris

5. Aducem capetele foii de aluat inspre mijloc, lipim colturile cu putin ou batut ca sa nu se desfaca in timpul coacerii si asezam placinta intr-o tava de cuptor tapetata in prealabil cu ulei si gris.

Asa aratau placintele mele inainte de a le baga la cuptor 😀

20130930-130447.jpg
6. Placinta trebuie sa stea la cuptor pana cand devine aurie si crocanta. Cam 35-40 de minute, la foc mediu.
* dupa ce se scoate de la cuptor se acopera cu un prosop de panza si se lasa la odihnit jumatate de ora ca sa-si spuna rugaciunea, vorba bunicii.

Va recomand cu drag placinta asta. Aduce un strop de caldura in zilele de toamna reci cu ploaie. Si trezeste amintiri dragi din copilarie. Enjoy!

20130930-130819.jpg

20130930-130840.jpg

Si o poza care mie imi place foarte mult. Casuta asta urla a placinta cu prune si a zacusca, nu-i asa? 🙂

20130930-131030.jpg

