Sugar Junkies


20130916-125902.jpg
Zaharul rafinat aka Otrava alba. Trebuie sa admit ca pana anul trecut nu stiam despre zahar decat ca ingrasa. Si ca tre’ sa nu ma mai indop cu ciocolata, inghetata, tarte, m&m’s si tot tacamul daca vreau sa slabesc.
Teroare! “Cum sa renunt la zahar?”, “De ce floarea soarelui toate chestiile bune tre’ sa ingrase?” Yup! That was me.

Pana intr-o buna zi. Cand am dat intamplator peste un articol al carui titlu suna asa: “Zaharul creaza o dependenta mai grava decat cocaina”. Articolul descria un experiment facut de niste cercetatori (evident) pe niste soricei (bietii). Soriceii trebuiau sa bea. Ce? Apa cu zahar si apa cu cocaina. Pe rand. Si cand au fost pusi sa aleaga intre cele doua “cocktail-uri” au ales apa cu zahar. Pentru mine, acest articol a fost trigger-ul de care aveam nevoie.

Funny, you could say! Dar nu e deloc funny. Efectele zaharului rafinat asupra organismului uman sunt devastatoare. Procesul biochimic de asimilare in organism este relativ simplu de inteles dar, efectele lui pe termen mediu si lung sunt exact cele de care noi toti fugim. Le privim cu scarba si groaza si frica:

Slabeste vederea
Produce diabet
Duce la formarea celulitei
Impiedica absorbtia magneziului si a calciului in organism
Creste nivelul colesterolului rau
Provoaca obezitate
Grabeste imbatranirea
Provoaca candidoza sistemica
Creste riscul bolilor cardio-vasculare
Cauzeaza hemoroizii
Duce la formarea varicelor
Cauzeaza osteoporoza
Cauzeaza acnee si eczeme
Creste aciditatea sangelui
Duce la aparitia celulelor canceroase
Dezechilibreaza flora intestinala
Distruge sistemul imunitar

In secolul 18, o persoana consuma in medie 2 kg de zahar pe an. In secolul 21, media consumului de zahar este de 250 gr pe zi, cu un total de 90 de kg pe an. De persoana.

Si daca te gandesti ca problema se poate rezolva simplu doar inlocuind zaharul cu alti indulcitori (zaharina, sirop de porumb, fructoza) you are wrong. Acestia sunt si mai periculosi decat zaharul deoarece contin o multime de substante bogate in proprietati (din pacate cancerigene) pe care corpul nostru nu stie sa le asimileze. Si nu poate fi condamnat ca nu stie ce sa faca cu aspartamul (care provoaca distrofie musculara) sau cu sucraloza (care a fost descoperita intamplator in timpul procesului de creare a unui insecticid).

Nu o sa fiu ipocrita zicand ca nu mai mananc deloc zahar. As minti evident! Si nici nu o sa dau vina pe societatea in care traim sau abundenta de dulciuri care ne inconjoara de prin cofetarii, patiserii, rafturi de supermarket sau abc-uri de la parterul blocului.

Daca un snickers imi iese acum in cale, sunt constienta ca sub ambalajul simpatic si in combinatia geniala de caramel si alune invelite in ciocolata cu lapte se afla si altceva. Si ma opresc. Tentatia scade in intensitate. Ma obliga sa ma gandesc la inlocuitori. Cat mai sanatosi. Si nu doar pentru ca zaharul ingrasa, ci pentru ca imi otraveste corpul. Pentru ca snickersu’ ala sau bucata de cremes din cofetarie nu ofera corpului meu nimic din ce are nevoie.

Zaharul trebuie folosit exact cum folosesti orice alt condiment. Nu trebuie sa devina un ingredient. Si din pacate zaharul brut intra in aceeasi categorie.
Diferenta este de 3% intre cele doua tipuri. 3% reprezinta cantitatea de nutrienti (vitamine, antioxidanti, minerale, fibre) care raman in compozitia zaharului brut in urma procesului de rafinare.

Nici fructele sau sucul de fructe nu sunt inlocuitori viabili. Nici macar mierea. Nu contesta nimeni ca sunt mai sanatoase si ca, lasand la o parte aportul ridicat de fructoza si calorii, exista un aport semnificativ de alti nutrienti esentiali pentru corpul nostru. Dar si acestea trebuie mancate cu moderatie (de 2-3 ori pe saptamana).

Dar avem neaparata nevoie de zahar? Sau de inlocuitori? Nu. Pentru a functiona corect organismul nostru nu are nevoie de un aport suplimentar de zahar. El stie sa isi extraga cantitatea de care are nevoie din alimentele pe care le consumam.

Corpul tau nu cere zahar. Niciodata. Dependenta o face.

Si, daca e musai sa mananci ceva dulce, atunci asigura-te ca alegi ceva mai putin nociv. Maxim o data pe saptamana. In ordinea urmatoare:

– stevie
– miere de albine
– melasa
– zahar brut

Toate cele de mai sus sunt alternative mai sanatoase dar pricey, ar zice unii! E adevarat, sunt mai scumpe si bugetul alocat unei alimentatii mai sanatoase este mai mare. Dar solutii exista pentru oricine. Trebuie doar sa cauti.

——————————————————————————
Low Budget Tip

Aceasta reteta iti permite la costuri mai mici sa transformi zaharul alb dintr-un dusman intr-un amic, sa zicem.

Ce trebuie sa faci? Amesteci 750 gr de zahar alb cu 200 ml apa fiarta si 200 gr de miere intr-un borcan cu sticla. Se pastreaza timp de 8 zile la temperatura camerei si se amesteca constant de 3 ori pe zi cu o lingura de lemn de preferinta.

Ce se intampla? Reactiile chimice din borcan fac ca zaharoza sa se disocieze in glucoza si fructoza, ambele binefacatoare corpului uman (consumate moderat, sa nu uitam!)
——————————————————————————

Pe post de incheiere, we should remember that we have a choice. Always!

Advertisements