Granny’s Apple Pie


photo (8)

Zilele trecute am avut ocazia sa petrec ceva timp cu bunica lui Codrin. O femeie puternica. La cei 80-si-ceva de ani ai sai si in ciuda faptului ca trecerea timpului si-a pus amprenta asupra corpului si sanatatii ei, ramane in continuare pe pozitii [face niste observatii destul de pertinente, intre noi fie vorba :)]

Petrecand timp prin bucatarie cu dumneaei si “criticile” [subîntelese] la adresa mea: “Ouale se bat doar in farfurie, nu in bol, iar furculita nu trebuie sa ajunga niciodata deasupra”, “În mancare se invârte doar in sensul acelor de ceasornic, încet si cu miscari domoale. Mancarea e sfanta si nu trebuie deranjata”, “Uite domnisoara, cand faci paine trebuie sa fii umil si cu sufletul curat”, a venit cu ideea unei placinte de mere. Mai precis urma sa asist la o lectie de bucatarie.

Si, desi bunica este o femeie destul de exigenta si de formala, trebuie sa admit ca cele doua ore petrecute langa dumneaei ascultand ce zice si observand cum face, au fost pline de informatii noi. Minunat!

Prin mainile ei iesea la iveala o bucatarie veche, incredibil de frumoasa tocmai prin simplitatea ei. N-are rost sa mai spun cam cat de buna a fost placinta cu mere.

Am plecat de acolo cu promisiunea ca o voi face si eu. Si ca musai trebuie sa respect fiecare pas cu sfintenie. Asa am si facut. Placinta mea cu mere a iesit la fel de buna.  Bunica ar fi mandra de mine 😉


Ingrediente
500 gr faina alba
15 mere mari
1 ou
25 gr drojdie
1 cana de lapte caldut
1 varf de cutit de sare
3 linguri de ulei
4 linguri de gris
5 linguri de zahar
stafide
scortisoara
1 ou ( pentru uns)


Cum facem:

1.  Punem drojdia la inmuiat intr-o cana cu lapte caldut pentru 5 min.
* foarte important ca laptele sa fie doar caldut si nu fierbinte

2. Batem un ou intreg [ musai intr-o farfurie intinsa si cu miscarile corespunzatoare :)]

3. Intr-un bol turnam faina impreuna cu sarea, uleiul de masline, oul batut si mixtura de lapte si drojdie. Incepem sa framantam aluatul incorporand treptat lapte sau faina (dupa caz) pana cand acesta capata o consistenta pufoasa, usoara si elastica.
“Uite cum imi creste in maini. Asa face un aluat bun”, zicea bunica.
Cam 15-20 min a durat framantarea. Apoi am acoperit bolul cu un prosop de bucatarie [din bumbac] si am lasat aluatul sa stea la dospit cam 30 min, timp in care m-am ocupat de umplutura.

4. Curatam merele de coaja, le spalam si le dam prin razatoare.

5. Intr-o cratita turnam 2 linguri de ulei si adaugam merele razuite si scurse in prealabil de suc.

6. Punem peste ele 5 linguri de zahar si le lasam la calit, pe foc mic pentru  10 min. La sfarsit adaugam 4 linguri de gris, stafide, scortisoara si luam compozitia de pe foc.

7. Impartim aluatul in parti egale ( eu am avut 6 bucatele) si incepem prin a intinde fiecare bucata de aluat in foi subtiri.
* foile trebuie intise cat de mult iti permite aluatul, deoarece asa se va coace uniform chiar si in interior. Ale mele au iesit atat de subtiri incat aproape puteai vedea prin ele [pana si eu am fost impresionata de performanta asta :)))].

8. Intindem cu grija umplutura pe foaia de aluat, si rulam.

9. Asezam placintele intr-o tava tapetata cu unt si gris, le ungem deasupra cu ou si le ornam dupa preferinta.

10. Se lasa la cuptor, pe foc mediu aproximativ 60 min, verificand la intervale regulate de timp gradul de coacere (pentru siguranta).

Et voila! Aromata, geniala si simpla. O bucatica dintr-o bucatarie pe care toti o stim si pe care toti o iubim.

SONY DSC SONY DSC SONY DSC image

